söndag 15 februari 2015

CHIA SEMLA



Alltsåååå semmelhysterin! I love it. 
Jag som inte tycker om kakor och sött egentligen.. men jag älskar semlor.. jag äter ju inte bara raw food utan kan ibland äta en semla eller andra saker. I år har jag ätit 19 semlor, av olika typer.. varav 2-3 är denna chiasemla. Den är riktigt god och smakar verkligen semla, kan intygas av mig som semmelnörd. Testa den du också, eller kom förbi STHLM RAW och testa den. 

CHIA SEMLA
3 portioner

Kardemummachia
3 dl mandelmjölk
0,5 dl chia
2 tsk kardemumma
Blanda allt och låt stå 30 minuter, rör om så chian är väl fördelad.

Mandelmassa
1,5 dl mandel
1,5 dl vatten
1 msk agave eller honung
Mixa slätt eller crunchy om du så vill. 

Gräddkräm
1 dl vatten
1, 25 dl cashew
1 tsk agave eller honung
1,5 tsk lucuma
knivsudd äkta vaniljpulver
mixa slätt som en grädde. Den är grädden är grym!

Lägg mandelmassekrämen i botten, fyll på med kardemummachia och toppa med gräddkräm.  Jag toppade med hackade mandlar, stora kokosspån och puffad quinoa. Lite kakaonibs skulle också funka om man vill lyxa på extra mycket.


6 kommentarer:

  1. Åh måste testa! Låter supergott!

    SvaraRadera
  2. Låter mumsigt gott! Om man ej har lucuma. Kan man ersätta med tex maca? Har aldrig testat lucuma :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skippa lucuma eller använda lite maca, 1 tsk ungefär. Jag skulle inte använda carob istället, Lucuma ger lite sötma och grädd-smak :)

      Radera
  3. Du kan ersätta det med ex. carobpulver, har liknande smak. Lucuma smakar lite som kola...

    SvaraRadera
  4. Tack Marina för att du delar med dig av receptet på chiasemlan. Gjorde den ikväll och den var verkligen supergod! Ändrade dock mängden vatten i mandelmassan till 2 msk istället för 1,5 dl.

    SvaraRadera
  5. åh vad jag har drömt om den här sedan jag såg den på instagram. jag vet vad jag kommer att äta i veckan. tack för att du delar!

    SvaraRadera