söndag 28 oktober 2012

Goda kakor från mandelrester



Rawfood är gryyymt! Man kan använda nästan allt och det blir väldigt lite sopor. Av grönsaksrester gör jag juice och av nötreser kan man göra kakor.
När jag gör nötmjölk spar jag alltid mjölet som blir över. Jag lägger det i frysen tills det blir tillräckligt mycket eller tid för att 'baka'. Som vanligt har jag inte alls mätt hur mycket jag använder av varje så jag gissar lite här så får ni testa er fram..


Råa Drömmar
ca
3 dl Mandelrester eller mandelmjöl
2 msk kokossocker
5 msk lönnsirap (tillräckligt mkt för att smeten ska gå att forma till kakor)
1 tsk äkta vaniljpulver
en nypa havssalt eller himalayasalt

Blanda ihop allt och smaka av om det är tillräckligt sött och vaniljsmak, forma till kakor. Torka i torkugn eller ugn med öppen lucka över natten.

Såå underbara, är väldigt lika drömmar och smakar mycket vanilj. De är torrare än kakorna här under och degen är väldigt spröd så var noga att tryck ihop dem så de sitter ihop. Jättehärlig och krispig konsistens.


Peanut chocolate nibs cookies (låter ju bättre på engelska!)
ca 3 dl mandelrester eller mjöl
2 msk lönnsirap
0,5 dl jordnötssmör
kakaonibs

Blanda ihop allt och smaka av om det är tillräckligt sött, forma till kakor. Torka i torkugn eller ugn med öppen lucka över natten.
Dessa är fastare i konsistens, ungefär som vanliga chocolate chip cookies, och formas lättare till kakor än de råa drömmarna.  Kan tänka mig att de är goda ljumna också. Om man vill göra det mer avancerat kan man såklart göra sina egna chocolate chips istället för att använda kakaonibs.

Ska göra fler kakor och vara bättre på att göra korrekta recept;)
Här serveras kakorna med Machaga Latte. Maca, chaga, hasselnötsmjölk och kanel. Serveras ljummen.

* Marina

3 kommentarer:

  1. Hej.

    Jag är en nyfiken nyblivande raw ätare, jag har surfat runt en hel del, och blir bara mer och mer övertygad. =)

    Nu undrar jag över frukosten. Jag är vrålhungrig på morgonen, kan jag äta quino-gröt i övergångsfasenn, medan jag vänjer mig vid att äta raw? Tänker att det är bättre än havregrynsgröt, eller?

    Sen undrar jag över syrade grönsaker. Hur gör man. Låter så gott, är det som pizzasallad?

    Mvh Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Carina. Ja det är klart du kan äta quinogröt på morgonen tills vidare. Se till att inte äta mat sent på kvällen så kanske det känns bättre på morgonen.

    Syrade grönsaker smakar lite som pizzasallad men på ett helt annat sätt, syrligare på ett annat sätt. Det finns syrade grönsaker (surkål, kimchi) att köpa på många livsmedelsbutiker eller hälsokosten om du vill testa. Jag ska försöka hinna berätta mer om syrade grönsaker här på bloggen sen.. men annars så kan du säkert googla fram det eller låna en bok på biblioteket. :)

    SvaraRadera
  3. Første gang jeg besøkrt bloggen din, og så utrolig fin den er!!
    Disse kakene høres herlige ut! Smart måte å bruke opp restene fra mandelmelk-laging :)

    SvaraRadera