söndag 9 oktober 2011

ett vitt täcke över de gröna bladen


Igår kom första snön till Tromsö, bara några få flingor i luften men det dröjer inte längre innan första snön som stannar på backen kommer. Allt det gröna och goda är numera gult och inget bladgrönt finns längre att plocka ute. Men för er som bor längre söderut passa på att plocka den sista perioden så håller ni er friskare och piggare med massa klorofyllfyllda blad.
Plocka nässlor, kirskål, klöver, maskros, skräppa, nate (våtarv), plister (ser ut som nässla med vita blommor) hästhov (tussilago), fjäll- och ängssyra, rölleka (bra mot mensvärk), daggkåpa, hallonblad, smultronblad, harsyra, vinbärsblad, mjölkört, målla och älgört, bara för att nämna några. För oss som bor längre norrut får vi grodda eller odla sallader och andra gröna blad till vintern. Impecta.se har många fröer för er som vill odla inomhus i vinter, se på tex máchesallad och vinterportlak.

Ett annat tips är att juica och använda er av blasten från rotfrukterna också (inte potatis! men t ex morot och rödbeta). De innehåller faktiskt mer vitaminer och nyttiga ämnen än själva roten. 

Nässlor har blivit mer och mer populära att plocka om våren när de späda skotten kommer, men det går fint att plocka dem senare. Jag brukar ta toppskotten och fröna. Juica bladen eller torka och gör näringsrikt pulvet att ha över vintern. Perfekt att ha i smoothies eller över fruktgröt.
Nässlor är bra för bindväven och ökar rörligheten i kroppen, stabiliserar mag- och tarmkanalen och har en starkt blodrenande effekt. En överlagt stärkande effekt och innehåller massa klorofyll samt kiselsyra, järn, kalcium, folsyra, aminosyror, magnesium, myrsyra, serotonin, acetylkolin, glykosider, flavonoider, mangan, steroider, provitamin A, C-, och B-vitamin.

Nate eller våtarv är en av mina favoriter. Växer som ogräs, djur älskar dem, och jag också. Smakar sött som sockerärtor och innehåller mycket protein, C-vitamin och järn. Mums i sallader. 


Rölleka har jag länge gjort ett te på när jag har haft mensvärk, hjälper väldigt bra. Har också juicat den vilket borde fungera lika bra som att laga ett te på den och underlättar matsmältningen. Rölleka smakar kryddigt och används bäst i små mängder som krydda. Använd bladen för att spica upp salladen eller använd i en sås. 


& vet ni! Det bästa av allt är att alla vilda växer innehåller mycket mer vitaminer, mineraler och fytonutrienter än de man köper på butiken. Lyxigt! Gratis och bättre! 

Ta tillvara på möjligheter
-Marina

2 kommentarer:

  1. jag älskar dessa inlägg! när man får läsa om smart mat som är gratis. Det blir jag inspirerad av!
    resten av bloggen är jätteintressant den också :D

    SvaraRadera