måndag 31 oktober 2011

3 steg för att go raw!

I mitt tidigare inlägg skrev jag om hur man inte behöver ge upp köttätandet för att förbättra sin diet genom att lägga till raw food. Jag tror att det för många är viktigt att ta förändringarna steg för steg och inte direkt kasta sig på en sträng kostomläggning som i längden blir svår att följa. Här kommer ett annat förslag på hur en övergång till raw food kan se ut. Varje steg kan följas så länge det känns nödvändigt, tänk på att hela processen för en del människor kan ta flera år.

1. Lägg till

Ät som du brukar, men börja med att sätta dig in i vad raw food är, vad det kan göra för din kropp och hur man lagar maten. Börja med att göra några enkla raw food-desserter, som chokladbollar, tårtor eller liknande. Recept hittar du på bloggar och youtube. Börja dagen med ett glas citronvatten och en smoothie som du dricker innan du äter din vanliga frukost. Ät en stor portion sallad/råkost till din vanliga lunch och middag.

Tomatsallad med groddar och japanska sobanudlar av bovete.

2. Byt ut

Fortsätt som ovan, med en massa smoothies, frukt, rå desserter och sallader. Byt ut mjölkprodukter, vitt socker och gluten mot hälsosammare alternativ. Oavsett om du är övertygad om att du inte har celiaki, gluten-, laktos-, eller mjölkproteinintolerans så är det onödig mat som inte är bra för din kropp. Gluten är det som gör brödet elastiskt, och det fastnar som lim i tarmen, skapar inflammation och gör upptaget av näring svårare för din kropp. Istället för durumvetepasta kan man äta bovete-, eller rårisnudlar och man kan byta ut couscous och bulgur mot quinoa. Byt också gärna ut vitt ris mot råris, eller ännu hellre vildris eller svart ris. Ät riskakor istället för bröd, med avokado, olivolja eller mandelsmör istället för vanligt smör. Komjölk är också mycket tungt för tarmen att smälta, det är slembildande och kaseinet i det är ett stort problem för de flesta människor. Drick hemmagjord mandelmjölk istället för komjölk, eller den enklare varianten, havre-, eller rismjölk. Skippa husmanskosten med gräddiga såser och en massa smör, och tänk asiatiskt, med en massa råa eller ångkokta grönsaker i sojasås, olja eller andra dressingar. Köp en massa raw food-kokböcker och låt dig inspireras!

Läs om gluten här.

Rå grillspett, grönsaker marinerade i tamari, agave och olivolja i några timmar.



3. Ta bort

Ta bort allt som inte är råa frukter, grönsaker, bladgrönt, nötter, frön, groddar och alger. Testa en vecka med enbart raw food och se hur du mår. Förhoppningsvis blir du frälst!

Lycka till!
/Maria

6 kommentarer:

  1. Härliga tips, jag tackar och bugar! :)
    Har länge funderat på att börja med rawfood, men tyckt det varit lite svårt att komma igång. Men man blir ju så himla sugen när man är här inne och tittar!

    Dock lite ledsen över att jag inte kan läsa din egna blogg längre, Maria.
    Tyckte så mycket om den och blev så inspirerad av dina inlägg och alla nya idéer man får av dig!

    SvaraRadera
  2. Otroligt inspirerande o energigivande skrivet Maria! dessa tips kommer jag återkomma till før inspiration nær sockertarmen styr matvalen. måste hela tiden påminna mig sjælv om att livsstilførændring Tar Tid før att inte helt ge upp på vægen dit.

    SvaraRadera
  3. Det här är en sån fin blogg men jag undrar också över vad som hänt med Höstlycka?

    SvaraRadera
  4. Undrar också vad som hänt med Höstlycka?
    Världens bästa blogg ju..
    Snälla säg att det bara är tillfälligt?

    SvaraRadera
  5. Jag undrar också, saknar din fina blogg!

    SvaraRadera
  6. saknar också höstlycka (världens bästa blogg).. håller tummarna för att det bara är för en kort period..

    SvaraRadera