fredag 9 september 2011

Rå morotskaka

Mmmmmmorotskaka
Här är en supergod morotskaka. Saftigare än den traditionella men minst lika god och mycket nyttigare. Rawfoodkakor är lätt att göra, det gäller att testa sig fram, smaka på smeten, lägga till kryddor och våga leka med maten. Kryddor har jag svårt att bestämma mängd på, det beror på kvaliteten på kryddan och vad man själv gillar. Själv tycker jag om mycket smak, mycket kryddor.
Något sött och något salt eller syrligt kan höja smaken avsevärt. I många tillfällen är det bra att lägga till lite lite salt, himalayasalt är i det avseendet extra gott.

Morotskaka
  • 3 dl rivna morötter
  • ½ dl russin
  • 5 dadlar
  • 1 dl blötlagda och skalade mandlar
  • samt kanel, kardemumma, muskotnöt och lite nejlika.

Mixa till ens smet och lägg i en form, muffinsform eller forma kakor av den.

Frosting

  • 2 dl blötlagda cashewnötter
  • 1 kryddmått vaniljpulver
  • äppelcidervinäger eller lime för att göra det syrligt
  • ngt sött; cirka 1 kryddmått kokosblomsocker
  • lite vatten för att få rätt konsistens

Mixa till en slät kräm.

Allra bäst blir den om man torkar den i ugn (50 grader, varmluftsugn med luckan öppen, cirka 3-4 timmar) eller torkugn för att få lite fastare konsistens, men det går lika bra att äta den som den är. Lägg på frosting och servera med kokosflingor, kokosblomsocker samt en fin morotsbit.

Testa!
- Marina

5 kommentarer:

  1. Kan man torka den i vanlig ugn på något sätt?

    Var får man tag på kokosblomsocker och finns det något annat man kan använda eller utesluta det helt?

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, som jag har skrivit i inlägget så kan man torka den i vanlig ugn, 50 grader, varmluftsugn med luckan öppen, cirka 3-4 timmar.

    Kokosblomsocker finns i välsorterade matbutiker, renee voltaires märke, eller i hälsokost. Det går också att använda honung, agavesirap eller vilken hälsosam sötning man nu tycker om :)

    SvaraRadera
  3. Ok Tack! Tolkade det som att du bara syftade på varmluftsugn men så bra att det går med vanlig också. Jag gjorde den utan torkning och utan sötning på toppingen och det blev supergott det med! Det där med vad som är sött beror nog på vad man är van att äta för mig var det relativt sött ändå men så jobbar jag på att bli av med mitt tidigare sockerberoende och nu känns det mesta ganska sött som innehåller frukt.

    SvaraRadera
  4. Oh vad bra det blev gott! Ja, jag använder väldigt lite sötning mot många av mina väninner. Frukt i sig är väldigt sött :)

    SvaraRadera
  5. Underbar! Perfekt när man inte äter mjölk o gluten.

    SvaraRadera