måndag 12 september 2011

det började med frukosten...

Bovete, frukt och bär


Det kan vara svårt att lägga om hela sin kost genast . Ett bra sätt är att börja byta ut en rätt om dagen till raw food. Själv så tyckte jag att frukost var en otroligt tråkig måltid - bröd, yoghurt, müsli - mjölk, ost. Bacon och ägg blev för mäktigt. Det blev aldrig någon bra start på dagen, tyckte jag. Oftast hoppade jag över frukosten eller bara slängde i mig nån brödbit. Hade aldrig någon speciell matlust om morgonen. Så.. jag bytte ut den tråkiga frukosten till goda smoothies eller skivad frukt med havredryck (inte raw, men enkelt substitut för mjölk och enkelt att få tag i, ett ännu bättre alternativ är nöt och frömjölk; mandel-, hampa-, sesammjölk tex), krispigt torkat groddat bovete som jag kryddat med kanel och dadelsirap och krossade pumpafrön. Fruktgröt med banan, blötlagd bovete och färska bär. Pudding på chiafrön och choklad. Lägg till linfrön, kakaonibs, bipollen, hampaprotein, eller något superpulver när du känner att du vill testa något nytt. 

Skivad frukt med havredryck, bovetecrunch, bipollen, kastanjeflarn och krossade pumpafrön

Fruktsmooothie å gröna blad

Plötsligt så var frukost gott, enkelt att äta och jag såg framemot att börja dagen med att äta. Fantastiskt. 

Goooood morgon!
- Marina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar