fredag 9 september 2011

Barn ska inte vara sjuka


Hittills har Marina skrivit i bloggen. Jag heter Maria och vill gärna inleda med att presentera mig själv lite närmre.

Jag är uppvuxen i södra Sverige men bor i Nordnorge sen 10 år tillbaka. Jag lever tillsammans med min man som är härifrån, och mitt barn, som snart fyller två år. Raw food kom in i mitt liv för fyra år sedan på en restaurang i London och med åren har jag mer och mer insett hur kroppen påverkas av vad vi äter. 

Det är med bitterhet över barndomens ständiga förkylningar, smärtsamma eksem, hydrokortisonkurer, penicillinkurer, ständiga magsmärtor och otydliga läkardiagnoser som jag idag tar avstånd från samhällets blundande inför den mat som ges till våra barn idag. Vi vet att ökad fetma hos barn är ett problem, men det är inte det enda problemet. På BVC här i Norge får man en broschyr med titeln "Alla barn får öroninflammation". Det anses vara normalt att spädbarn får skorv i hårbotten, luft i magen, kolik, plitor i ansiktet, torr hy, öroninflammationer och ständiga förkylningar. När jag själv fick barn vägrade jag gå med på att det var så det skulle vara. Jag ville veta: Kan mitt barn bli ett undantag? Kan kosten göra skillnad?

Nu, två år senare, skulle jag vilja svara ett solklart JA. Barn behöver inte, ska inte vara sjuka jämt - eller alls - om de får den mat som deras kroppar är gjorda för att äta. Det är detta, och mycket mer, som jag kommer att skriva om i bloggen.

Kram på er alla!

/Maria

4 kommentarer:

  1. Varför får barn skorv då? Vad kan jag ha fått i mig som via bröstmjölken kommit in i Knyttet och lett till skorven? Kan ju vara kul att veta så jag kan undvika det med nästa barn (om jag nu vill det, jag ser inte lite skorv som ett problem egentligen).

    SvaraRadera
  2. Nej jag ser inte heller på skorv som ett problem, men jag ser på det som ett symptom på en obalans i kroppen. Här kan man läsa lite om det, "cradle cap" på engelska: http://www.kitchentablemedicine.com/natural-treatment-for-seborrheic-dermatitis-cradle-cap-dandruff-and-itchy-scalp/

    SvaraRadera
  3. Åh, så glad att jag hittat den här bloggen!

    SvaraRadera
  4. Jaa fyy, visst är det hemskt! Själv har jag exempelvis fått ordning på barnens kariesproblem genom att ta bort flourtabletterna och fluortandkrämen (ve och fasa!) och ge dem ett glas grön smoothie varje morgon =)
    http://goluckyj.blogspot.com/2011/09/grona-smoothies-ger-battre-tandhalsa.html
    Härlig blog ni har! Hittade hit via Marina.

    SvaraRadera